Dikuasakan oleh Blogger.

DITUDUH MENJADI PUNCA MASALAH NEGARA, INI BALASAN TUN M KEPADA NAJIB !

Tun Mahathir vs Najib


DITUDUH MENJADI PUNCA MASALAH NEGARA, INI BALASAN TUN M KEPADA NAJIB !

Gara-gara ingin mengungkai kebenaran demi membela nasib rakyat yang semakin teruk ditindas, Tun Dr Mahathir dituduh menjadi punca masalah kepada negara. Perdana Menteri, Najib Razak dalam kenyataannya di akhbar hari ini mengatakan Tun M adalah punca sebenar segala masalah yang kian meruncing sekarang ini. Tun M membawa masalah baik dalam parti (UMNO) mahupun negara (Malaysia).

Najib bertubi-tubi menyerang dan mempersalahkan Tun M kerana sedar akan mengugat kedudukannya sebagai perdana menteri. Apabila diajak bersemuka (Dialog) bersama Tun M, beliau tidak hadir dan dilihat seakan takut berdepan. Rentetan itu, Tun M dengan penuh rendah diri, mempertahankan dirinya dalam tulisan di blog (Chedet.cc) hari ini.

WHO’S BEHIND THE CRISIS

1. Prime Minister says Dr M (that’s me) is behind the crisis.

2. I will admit that I am behind the “crisis”. I am behind it because there is a climate of fear in this country.

3. Lots of people know about the loss of billions of Ringgit by 1MDB. These people are in a position to know because they have seen evidence of this loss. But they are afraid because of actions which the Government can take against them. They may lose their jobs, or contracts or expectations of titles etc.

4. So they come to tell me. And they ask me to “do something”. For a long time I desisted because I know if I reveal the wrong doings of 1MDB, it will lead to the Prime Minister being questioned.

5. I had tried to do it privately. But there was no result. I told the Prime Minister I no longer supported him. No result.

6. So I had to go public. Najib has destroyed UMNO and BN. I know he would lose the next election. And then the whole country will see turmoil as no party, would have the majority to run the country.

7. The opposition cannot because they would be quarrelling among themselves. A Pakatan Government would be weak and unstable.

8. Without a strong Government this country would become anarchic. The crisis that would accompany the anarchic situation would be worse.

9. So I decided to expose the wrong-doings of 1MDB of which the Prime Minister is effectively the head.

10. Is there a crisis? There is. It is caused by the Prime Minister creating 1MDB borrowing huge sums of money and losing billions of Ringgit.

11. The crisis can be ended immediately if the Prime Minister resigns and allow a full investigation to be made on the RM42 billion borrowed by 1MDB. As long as the Prime Minister is there, no proper investigation can be made. Already we are seeing not only are reports to the police on 1MDB and Jho Low not being investigated, but the person who made the report being declared a bankrupt, his house confiscated and sold and he himself being investigated for money laundering and financing terrorists. The court has decided he is not bankrupt.

12. If no crimes can be detected and all the money is returned, Najib can come back as Prime Minister and lead BN in the next election.

13. By accusing me of being responsible for the crisis, Najib is saying let us accept the disappearance of the billions of Ringgit and behave as if nothing wrong has been done. From the interest and concern shown by the people over the losses suffered by 1MDB, the matter cannot just be ignored. The people responsible must be investigated and if found guilty, they must be punished.


14. A crisis may be the result but should we allow thieves to steal billions of Ringgit in order to avoid a crisis.

(Terjemahan dalam Bahasa Malaysia)

Siapa dibelakang krisis !

1. Perdana Menteri kata Dr M (yang saya) di belakang krisis.

2. Saya akan mengakui bahawa saya di sebalik "krisis". Saya belakangnya kerana ada suasana ketakutan di negara ini.

3. Ramai orang tahu tentang kehilangan berbilion-bilion ringgit oleh 1MDB. Orang-orang ini berada pada kedudukan yang tahu kerana mereka telah melihat bukti kerugian ini. Tetapi mereka takut kerana tindakan yang Kerajaan boleh mengambil terhadap mereka. Mereka akan kehilangan kerja, atau kontrak atau jangkaan tajuk dan lain-lain

4. Jadi mereka datang untuk memberitahu saya. Dan mereka meminta saya untuk "melakukan sesuatu". Untuk masa yang lama saya menegah kerana saya tahu jika saya mendedahkan perbuatan salah 1MDB, ia akan membawa kepada Perdana Menteri yang dipersoalkan.

5. Saya telah cuba lakukan secara peribadi. Tetapi tidak ada hasil. Saya memberitahu Perdana Menteri saya tidak lagi menyokong beliau. Tiada keputusan.

6. Jadi saya terpaksa pergi awam. Najib telah memusnahkan UMNO dan BN. Saya tahu dia akan kehilangan pilihan raya akan datang. Kemudian seluruh negara akan melihat kegawatan kerana tidak ada parti, akan mempunyai majoriti untuk mentadbir negara.

7. Pembangkang tidak boleh kerana mereka akan bertengkar sesama sendiri. Kerajaan Pakatan akan menjadi lemah dan tidak stabil.

8. Tanpa Kerajaan yang kuat negara ini akan menjadi anarki. Krisis yang akan menemani keadaan anarki akan menjadi lebih teruk.

9. Jadi saya memutuskan untuk mendedahkan salah laku 1MDB di mana Perdana Menteri dikesan adalah ketuanya.

10. Adakah krisis? Ada. Ia adalah disebabkan oleh Perdana Menteri mewujudkan pinjaman 1MDB sejumlah besar wang dan kerugian berbilion Ringgit.

11. Krisis ini boleh berakhir dengan segera jika Perdana Menteri meletakkan jawatan dan membenarkan siasatan penuh dibuat pada RM42 bilion yang dipinjam oleh 1MDB. Selagi Perdana Menteri ada, tiada siasatan yang sepatutnya boleh dibuat. Sudah kita lihat bukan sahaja laporan kepada polis pada 1MDB dan Jho Low tidak disiasat, tetapi orang yang membuat laporan itu diisytiharkan muflis, rumah disita dan dijual dan dia sendiri sedang disiasat kerana pengubahan wang haram dan pembiayaan pengganas. Mahkamah telah memutuskan dia tidak muflis.

12. Jika tiada jenayah boleh dikesan dan semua wang itu kembali, Najib boleh kembali sebagai Perdana Menteri dan memimpin BN dalam pilihan raya akan datang.

13. Dengan menuduh saya bertanggungjawab terhadap krisis itu, Najib berkata marilah kita menerima kehilangan berbilion Ringgit dan berkelakuan seolah-olah apa yang salah yang telah dilakukan. Dari minat dan keprihatinan yang ditunjukkan oleh rakyat atas kerugian yang dialami oleh 1MDB, perkara itu tidak boleh hanya diabaikan. Orang-orang yang bertanggungjawab mesti disiasat dan jika didapati bersalah, mereka mesti dihukum.

14. krisis boleh menjadi keputusan tetapi kita perlu membenarkan pencuri untuk mencuri berbilion Ringgit untuk mengelakkan krisis.

Tag : Semasa
0 Komentar untuk "DITUDUH MENJADI PUNCA MASALAH NEGARA, INI BALASAN TUN M KEPADA NAJIB !"

Back To Top