Dikuasakan oleh Blogger.

TIPS HILANGKAN MASALAH BAU BADAN

TIPS HILANGKAN MASALAH BAU BADAN



Seringkali kita melakukan banyak aktiviti bergerak. Ke sana ke sini, melakukan tugasan seharian. Daripada itu, ianya mengakibatkan badan kita berpeluh. Apabila berpeluh badan pun bertambah sihat kerana garam dan asid yang tidak bermanfaat kepada badan kita dikeluarkan. Namun, berpeluh bukanlah menyenangkan bagi kita kerana ia membuatkan badan berbau busuk.

Sebenarnya bau yang busuk itu, terhasil apabila air peluh bercampur dengan bakteria yang hidup pada permukaan kulit kita. Keutamanya pada bahagian ketiak dan kawasan kedap udara seperti peha. Pastinya membuatkan anda rasa tidak selesa dengan bau badan yang busuk ini, begitu juga orang yang berada disekitar anda. Dalam keadaan itu, anda pasti mencari jalan pantas dengan melakukan semburan perfume. Namun, sedarlah! ia tidak memadai untuk tenggelamkan bau yang busuk itu.

Tetapi, anda perlu lakukan 8 perkara ini untuk hilangkan masalah bau badan yang terus menghantui diri. Cubalah tips ini !

1. Mandi sekurang-kurangnya sekali sehari – Lebih kerap jika anda berpeluh banyak.

2. Gunakan sabun anti-bakteria - Ini akan membantu menjaga bakteria yang akan mengawal bau.

3. Kering sendiri dengan teliti - Beri perhatian khusus kepada kulit antara jari kaki dan kawasan-kawasan di mana anda berpeluh banyak. Apabila kulit kering, ia lebih sukar untuk bakteria membiak.

4. Mencukur ketiak anda secara berkala – Ini akan membantu menghalang bakteria daripada membina di atas sana.

5. Gunakan deodoran atau antiperspirant - Deodoran adalah berasaskan alkohol dan menutup bau yang disebabkan oleh bakteria. Antiperspirants mengandungi bahan kimia berasaskan aluminium yang boleh mengurangkan peluh.

6. Pakai pakaian yang dibuat dengan gentian asli – Seperti kapas, bulu, sutera, pastikan kulit anda bernafas. Cuba pakai pakaian daripada kain yang berkualiti.

7. Kerap basuh pakaian setiap kali menggunakannya – Terutamanya pakaian senaman anda ataupun ketika cuaca panas, anda cenderung untuk berpeluh, jadi tukar pakaian lebih kerap.

8. Peka dengan kasut dan stokin - Untuk menjaga kaki anda supaya kering, pakai sarung kaki yang diperbuat daripada kelembapan menyerap bahan-bahan seperti kapas dan bulu dan menukar dengan kerap. Untuk membolehkan kaki anda untuk bernafas, pilih kasut yang diperbuat daripada kulit. Jika kaki anda sentiasa berpeluh, cuba tukar kasut dan stokin anda.

9. Perhatikan apa yang anda makan - Kadang-kadang makan makanan pedas atau berlemak boleh menyebabkan bau badan.

Apa lagi...? tekan butang SHARE di bawah. Kongsikan juga kepada rakan-rakan anda di Facebook ! Mereka juga berhak tahu tentang hal ini !

INFOKINI.my
Tag : Petua
0 Komentar untuk "TIPS HILANGKAN MASALAH BAU BADAN"

Back To Top