Dikuasakan oleh Blogger.

BOLEHKAH KAKI MELUNJUR MENGHADAP KIBLAT ?

BOLEHKAH KAKI MELUNJUR MENGHADAP KIBLAT ?



Sebagai seorang Islam kita sememangnya dituntut untuk menghormati adab-adab dalam ajaran Islam termasuklah menghormati arah kiblat. Namun, banyak berlaku kecelaruan dan salah faham mengenai bolahkah melunjur kaki menghadap kiblat? sama ada kita sedang tidur atau pun melakukan apa-apa perkara. Ramai yang menganggap melunjur kaki menghadap kiblat itu tidak sopan yang melanggar adab-adab dalam Islam.

Sebenarnya berdasarkan beberapa pandangan ulama mengatakan bahawa tidur menelentang dengan mengunjurkan kaki menghadap kiblat itu tidak mengapa bahkan tidak dikira berdosa dan tiada nas yang mengatakan harangannya.Ini kerana, tidur dalam keadaan mengunjur kaki ke arah kiblat itu sama dengan keadaan sembahyang orang yang sakit dan tidak mampu sembahyang dalam keadaan berdiri ataupun duduk. Diharuskan sembahyang miring atas rusuknya yang kanan ataupun dalam keadaan menelentang dengan wajah dan kedua kakinya menghadap ke arah kiblat.

Yang menjadi larangannya ialah membuang hadas kecil atau besar dengan menghadap kiblat tanpa apa-apa halangan (dinding). Contohnya di pantai... juga dilarang melunjur kaki ke arah Al-Quran dan kepala orang.
Tags :
- hukum tidur kaki menghadap kiblat - tidur menghadap kiblat
- tidur kepala menghadap kiblat - tidur menghadap kiblat dalam islam
- wc menghadap kiblat - hukum menghadap kiblat
- toilet menghadap kiblat
Infokini.my
Tag : Info
2 Komentar untuk "BOLEHKAH KAKI MELUNJUR MENGHADAP KIBLAT ?"

Bagaimana jika sengaja hunjurkan kaki kearah qiblat ketika duduk duduk santai rehar rehat dalam masjid

Ketika tidur disunat tidur mengiring bahu kiri bahagian atas bahu kanan bahagia atas dan muka mengadap qiblat

Back To Top